Na železniciach hrozí štrajk. Odborári chcú vyššie platy aj napriek ich vlaňajšiemu výraznému nárastu

O spôsobe hlasovania o štrajku majú odborári rozhodnúť v stredu. Pre Štandard to potvrdil podpredseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) a predseda jeho podnikového výboru v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Ľubomír Kopka.

Pre vyhlásenie štrajku je potrebný súhlas väčšiny zamestnancov, čiže minimálne 50 percent plus jeden hlas. Tí sa k štrajku vyjadria pravdepodobne formou podpisov pod petíciu.

V národnom osobnom vlakovom dopravcovi s viac ako päťtisíc zamestnancami pôsobí trinásť odborových organizácií, najväčšia z nich (aj celkovo na železniciach) je práve OZŽ.

Hoci kolektívne vyjednávanie v ZSSK sa začalo ešte v novembri minulého roka, zástupcovia zamestnancov a vedenie spoločnosti sa na zvýšení platov doteraz nedohodli. Odborári sa k rozsahu, termínu a dĺžke prípadného štrajku a jeho vplyvu na železničnú dopravu zatiaľ nevyjadrili.

Na vyššie mzdy nie sú peniaze

"Zamestnávateľ tvrdí, že nemá dostatok financií na zvýšenie miezd zamestnancov. Naše požiadavky boli na úrovni 150 eur," priblížil priebeh rokovaní Kopka.

Ako pokračoval hlavný kolektívny vyjednávač za odbory v ZSSK, odborové organizácie napokon prijali návrh sprostredkovateľa na rast miezd o 75 eur. Na tejto požiadavke dodnes trvajú.

"Zamestnávateľ nesúhlasil s ani jednou alternatívou, ktorú predložil sprostredkovateľ. Preto bolo kolektívne vyjednávanie pred sprostredkovateľom neúspešné," dodal Kopka.

Odborové centrály sa tak rozhodli ďalej postupovať v zmysle zákona o kolektívnom vyjednávaní o začatí hlasovania o štrajku.

Vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK/Facebook

Platy vlani výrazne vzrástli

Železničná spoločnosť Slovensko pre Štandard zareagovala, že so zástupcami zamestnancov z odborových centrál naďalej komunikujú a veria v pragmatické vyriešenie situácie.

"Nachádzame sa v procese konsolidácie, pričom realizujeme racionalizačné opatrenia a hospodárime zodpovedne. Každé plošné zvýšenie miezd by v tejto situácii znamenalo miliónové výdavky, ktoré si na jednej strane nemôžeme dovoliť a na druhej strane sa nejavia ako opodstatnené vzhľadom na zvýšenie miezd v roku 2024," informoval odbor komunikácie dopravcu.

Priemerná mzda v ZSSK v roku 2024 dosiahla 2 021 eur vrátane nadčasov, čo bolo medziročne viac o vyše tristo eur alebo o 17,5 percenta. Bol to jeden z najväčších nárastov miezd v doprave a najväčší v spoločnosti za posledných desať rokov.

"Vďaka tomuto zvýšeniu naši zamestnanci zarábajú v porovnaní s trhom práce porovnateľne, alebo dokonca v niektorých regiónoch a profesiách nadpriemerne," uviedol odbor komunikácie ZSSK.

V porovnaní so zamestnancami iných štátnych železničných spoločností, a to aj po nedávno ohlásenom zvýšení miezd v Železniciach Slovenskej republiky, zamestnanci osobného dopravcu zarábajú viac aj v priemere o niekoľko stoviek eur mesačne.

V prvom polroku 2025 bola priemerná mesačná mzda v ZSSK bez nadčasovej práce 1 867 eur. V prvom polroku 2024 to bolo 1 724 eur. Nárast presiahol osem percent.

Pokles počtu pracovníkov

Spoločnosť mala koncom minulého roka zhruba 5 360 zamestnancov a obdobne aj k 30. júnu 2025. Prirodzený odchod niektorých pracovníkov vyvážila náborom nových rušňovodičov. Do konca tohto roka má počet zamestnancov klesnúť zhruba na 5 200.

„Optimalizácia pracovných pozícií nie je ľahké rozhodnutie – obzvlášť v štátnej firme s dlhoročnou tradíciou, akou je ZSSK. Preto sa o zmenách snažíme komunikovať čestne, otvorene a osobne. Ide však o optimalizáciu, ktorá nám umožní lepšie plánovať služby a využiť verejné zdroje hospodárnejšie," zdôvodnili z odboru komunikácie.

Už vlani odišli z firmy desiatky zamestnancov, a to práve z administratívnych pozícií. Tento rok v tom podľa dopravcu musia pokračovať. Optimalizácia sa dotýka aj osobných pokladníc, vlakového personálu a zamestnancov v administratíve.

"Našim kolegom aktívne pomáhame s hľadaním ich ďalšieho pracovného uplatnenia aj prostredníctvom externých partnerov ZSSK," podotkol dopravca.

Cestujúci Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK/Facebook

Namiesto zisku strata

ZSSK vlani zaznamenala stratu 5,3 milióna eur, hoci plánovala zisk 361-tisíc eur a rok predtým vykázala zisk takmer 21 miliónov eur. Nepriaznivý výsledok hospodárenia zdôvodnila posunom predaja pracovísk technicko-hygienickej údržby železničných koľajových vozidiel do roku 2025.

Vlaky ZSSK v roku 2024 prepravili skoro 71 miliónov cestujúcich, ich počet medziročne klesol zhruba o 970-tisíc, čiže o 1,35 percenta. Dopravné výkony v objeme cez 38 miliónov vlakových kilometrov boli nižšie o 1,5 percenta.

Výnosy spoločnosti z úhrady štátu za objednané výkony vo verejnom záujme vlani dosiahli 428,6 milióna eur a vzrástli takmer o 20 miliónov eur. Tržby z prepravy cestujúcich vo výške 120,5 milióna eur boli vyššie o 3,7 milióna eur. Osobné náklady v objeme 180,6 milióna eur sa zvýšili skoro o 16 miliónov eur.

V partnerských firmách sa dohodli

V ďalších dvoch štátnych železničných spoločnostiach sa na zvýšení platov už dohodli. V Železniciach Slovenskej republiky sa tak stalo až po zdĺhavých rokovaniach tento mesiac.

Zamestnancom správcu infraštruktúry sa spätne od 1. júla zvýšia mzdy po tarifnú triedu 12 o 4,8 percenta, od tarifnej triedy 13 vzrastú o paušálnu sumu 45 eur. Navyše dostanú mimoriadnu prémiu 400 eur ku Dňu železničiarov spolu so mzdou za september.

V nákladnom dopravcovi Železničná spoločnosť Cargo Slovakia sa už vlani v decembri rýchlo dohodli na zvýšení platov o sto eur od 1. februára tohto roka pre všetkých zamestnancov, okrem niekoľkých manažérskych profesií.